“Dodajte mnogo godina svom životu, i više života godinama” je moto ove podcast epizode. Informacije koje menjaju život na bolje i to besplatno. U daljem tekstu sam sažela epizodu, kako se Dr. Mussallem pozvala na veliki broj istraživanja i studija, te za medicinske termine neuvežbanom uhu može biti naporno da razume, pojasnila sam najvažnije.
Dr. Dawn Mussallem (51 god) je onkolog na čuvenoj MAYO klinici, docent medicinskih nauka, osnivač programa za primenu integrativne medicine na zdravlje dojki, a ovaj program je namenjen pacijentkinjama obolelim od karcinoma dojke, sa ciljem njihovog izlečenja i praćenja nakon uspešnog lečenje. U toku programa, Dr. Mussallem uči pacijentkinje kako da uz konvencionalni tretman (medicinsku terapiju) optimiraju i svoj život, i oboljenje preobrate u “učitelja života” i obnove svoju vitalnost kroz zdraviji način života. Ona je i direktorka nastavnog plana i programa specijalizacije iz “Life Style” medicine (način života) i ko-direktorka medjunarodnog programa medicinske obuke za zdravlje dojki. Takodje je i glavna urednica časopisa “Breast Wellness”. Za svoj kompetentni i predani rad u oblasti integrativne onkologije, 2021. je nagradjena Marquis nagradom “Who is Who in America”, a 2022. je dobila nagradu Američkog Koledza lekara.
Dr.Mussallem je preživela karcinom u četvrtom stadijumu, a takodje je imala i transplantaciju srca. Oduvek je vodila zdrav život i bila fizički aktivna, medjutim, nakon što je imala kardiogeni šok, lekari su ustanovili prisustvo tumorske mase oko srca, koji je pritiskao krvne sudove u vratu. Rekli su joj, da je prognoza loša: 3 meseca bez tretmana, 20 meseci sa tretmanom. 25 godina kasnije, zahvaljujući veri, upornosti, znanju, školskoj i naturopatskoj medicini, ona je ne samo živa i zdrava, već pomaže pacijentima sa karcinomom da ozdrave. Kaže da je kao dete imala želju da živi 100 godina, te je prvo studirala naturopatiju, a onda i medicinu.
Evo šta Dr. Mussallem preporučuje (iznenadićete se, kada vidite koliko je jednostvno (p)ostati zdrav):
- STANJE SVESTI i PRIHVATANJE
Bez straha, s poverenjem, fokusom na sebe, svoju energiju, uživanje, jedan po jedan korak, jedan po jedan dan, biti u miru i harmoniji sa sobom. Ne trošiti energiju neophodnu za ozdravljenje uzalud.
- FIZIČKA AKTIVNOST
Dr. Mussallem kaže da je najviše zahvaljujući fizičkoj aktivnosti ostala živa, a razna istraživanja na ovu temu su dala brojne dokaze. Hemoterapija iscrpljuje organizam, te vežbanje visokog intenziteta nije moguće. Lagana šetnja od 10min za početak ili 10min svakog dana na sobnom biciklu su nemerljivo važni za izlečenje. Vežbanje poboljšava uspešnost lečenja karcinoma dojke za neverovatnih 50%!
- ISHRANA bogata FITO-NUTRIENTIMA (hranljive materije iz biljne hrane)
LISTA NAMIRNICA koje sprečavaju nastanak karcinoma i pospešuju uspešnost lečenja:
1) (Smrznuto) bobičasto voće – borovnice, kupine, šumsko voće, jagode, maline, višnje
Istraživanja su pokazala da svega 2 porcije nedeljno (2x140gr) značajno smanjuje rizik od nastanka karcinoma dojke, a kod lečenih žena, smanjuje mortalitet za 25%!
ZAŠTO BOBIČASTO VOĆE?
Prelepe boje bobica (crvena, pink, ljubičasta) dolaze od visokog sadržaja ANTOCIJANA.
Šta su antocijanini ili antocijani?
To su su prirodni pigmenti koji se nalaze u mnogim biljkama – posebno u voću, povrću i cveću – i daju crvenu, ljubičastu, ili plavu boju.
Antocijani su u vodi rastvorljivi bioflavonoidi, koji pripadaju grupi tzv. polifenola. Brojna istraživanja su pokazala da antocijani imaju antioksidativno i protiv-zapaljensko delovanje, i veoma povoljno utiču na zdravlje srca, krvnih sudova, mozga i nivo šećera u krvi.

2) Ljubičasti slatki krompir (Purple Sweet Potato ili Okinawa slatki krompir)
Sadrži čak 150% više antocijana od bobičastog voća! Ima izvanrednu hranljivu vrednost, pun je antioksidanata, vlakana neophodnih za rast dobrih bakterija u crevima, ima srednje visook glikemički indeks, te reguliše nivo šećera u krvi. Sastojci Okinawa slatkog krompira praktično isključuju gene čija aktivnost dovodi do proliferacije i rasta tumora, a istraživanja su pokazala da istovremo aktivira gene koji dovode do uništenja tumora.

3) POVRĆE IZ GRUPE KRSTAŠICA – brokoli, kelj, karfiol, kupus, prokulice
Dr. Mussallem preporućuje da se brokoli i karfiol jedu u sirovom stanju. Zašto?
Ovo povrće sadrži enzim koji se zove mirozinaza (Myrosinase). Mirozinaza katalizuje razgradnju supstanci koji sadrže sumpor i pretvara ih u aktivne sastojke koji deluju anti-tumorski, anti-zapaljenski, podržavaju rad jetre i izuzetno su važni za zdravlje creva i mozga. Enzim je aktivan samo kada se tkivo biljke povredi, znači treba brokoli iseći, ostaviti da stoji 15-20min, a zatim sirov pojesti. Mnogi ljudi imaju problem sa varenjem ovog povrća (gasovi, nadimanje). Trik je u začinu – seme slačice iz koje se dobija senf (Mustard Seed) i žvakati dugo. U redu je jesti ovo povrće i termički obradjeno. Kome varenje brokolija i karfiola teško pada, može da jede kupus salatu.

4) PASULJ (i to naročito crni), SOČIVO
Izvanredan izvor biljnog proteina i vlakana! Istraživanja (Class I Evidence) su pokazala da vlakna smanjuju rizik umiranja od bilo koje bolesti, unos vlakana od 30gr dnevno smanjuje rizik za umiranje od karcinoma pankreasa i smanjuju uopšte rizik za razvoj karcinoma za 22%. 90% stanovništva ne unosi dovoljno vlakana.

5) EDAMAME
Edamame su mlada, zelena zrna soje – ubrana pre nego što potpuno sazru i stvrdnu se.
Edamame je izuzertno bogat biljnim proteinima visokog kvaliteta, nezasićenim omega masnim kiselinama (omega-3 (ALA) omega-6) koje imaju nemerljive benefite za zdravlje, izmdedju ostalog snižavaju nivo lošeg (LDL) holesterola, sadrže fito-estrogene koji imitiraju delovanje estrogena u telu, te povoljno utiču na hormonski balans i simptome menopauze.
Američko društvo za karcinome (American Cancer Society) je 2022., je u svojim smernicama posvetilo tri paragrafa sigurnosti soje u ishrani žena koje su preživele karcinom dojke, a velika meta-analiza je pokazala smanjenje rizika od recidiva za čak 25%!
U tkivu dojke se nalaze 2 različita receptora za estrogen. ALFA – za koji se prirodni estrogen vezuje i koji aktivira proliferaciju i BETA – koji deaktivira proliferaciju. Fito-estrogen iz soje se vezuje za tzv. BETA-receptor, znači deaktivira proliferaciju i samim tim ima protektivno delovanje (sprečava recidive). 75% karcinoma dojke su estrogen zavisi.
75gr-80gr edamame dnevno smanjuje valunge za žak neverovatnih 88%!
Edamame takodje prevenira i karcinom prostate i pluća.

6) KIWI
Dr. Mussallem kaže da nam nisu potrebni preskupi preparati sa suplementima, 2 kiwija dnevno sprečava oksidativni stres, reparira DNK i zbog visokog sadrzaja vlakana izuzetno podstiče pokretljivost creva i pražnjenje.

Kakav je rezultat, ako sve ovo primenite?
Ukoliko ste u 20-tim godinama, dodaćete 11 godina života ukoliko ste žena, odn., 13 godina ako ste muškarac. Ukoliko ste u 60-tim i trenutno se borite sa karcinomom dojke – dobićete 8 dodatnih godina. Ukoliko imate 80 godina, i sve ovo primenite, dobićete 3.4 dodatne godine života.
JUST DO IT!
